<

FIETS DOEL

Afstudeeropdracht

Challenge

“Hoe kan een applicatie jongere werknemers van 20 tot 30 jaar die een woon-werkafstand hebben van 5-10 km motiveren om vaker met de fiets te gaan, om zo de drukte in de spits en de hoeveelheid uitstoot te verminderen.”

Tools

Onderzoek

Desk research, Field research, User tests, Mom-test

Visualdesign

Indesign, Illustrator, Photoshop, After-Effects

UX / UI

Sketch, Principle, Invision

Onderzoek

Doormiddel van deskresearch, interviews met zowel de stakeholders als de doelgroep, heb ik een aantal eisen opgesteld. Aan de hand van deze eisen ben ik ideeën gaan uitwerken zodat ik deze kon presenteren. Een fietsmotivatie applicatie blijft lastig, zeker omdat het er redelijk veel zijn, die vervolgens gaan vervelen wat ook uit mijn concurrentieanalyse en interviews bleek.

Verder heb ik onderzoek gedaan naar motivatie technieken en andere applicaties die Quantified Self gebruiken en hoe zij te werk gaan met motivering van de doelgroep.

Iteraties

Na een keuze te hebben gemaakt voor een concept, zijn er redelijk wat iteraties aan vooraf gegaan. Waar het begon bij een applicatie waar de gebruiker collega’s kon uitdagen (zoals te zien is bij het eerste concept), is er doormiddel van testen gebleken dat de gebruiker hier geen behoefte aan heeft.

De gebruiker vertelde tijdens de interviews over gewenst gedrag, in plaats van waar hij daadwerkelijke behoefte aan had. Doormiddel van The Mom Test bleek dat de gebruiker eerder kiest voor kosten besparen en het verzamelen van fietsgegevens wat te herleiden was naar zijn huidige gedrag.

Resultaat

Voor het eindresultaat is er een gevalideerde applicatie vormgegeven in Sketch en uitgewerkt in Principle. Het idee is daarbij verder uitgelegd doormiddel van een promotie video die gemaakt is met After-Effects.

Het product is een motiverings-applicatie die ervoor zorgt dat de reiskostenvergoeding wordt uitgerekend en wordt opgespaard om uiteindelijk ingestelde doelen te behalen.

Voor de gehele design rationale en de uitgewerkte wireframes van dit project, kunt u altijd even contact met mij opnemen.

Reflectie

Een opdracht opzetten rondom een probleem is heel erg lastig, omdat de directe vraag er niet is vanuit de eindgebruiker. Toch moet het probleem dan worden gezocht door onderzoek en bewustwording bij de doelgroep.

Zeggen dat je gaat fietsen iets gaat fietsen en het dan daadwerkelijk doen, blijft lastig. Door te kijken naar huidig gedrag van de doelgroep, motiveringstechnieken en door gebruik te maken van The Mom Test, wordt de doelgroep uitgedaagd en gemotiveerd om te gaan fietsen.

Tijdens het gehele project heeft de Fietsersbond input en feedback gegeven.